Επικαιρότητα

ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ | ΠΛΗΜΜΥΡΕΣ: Η ΦΥΣΗ ΔΕΝ ΕΚΔΙΚΕΙΤΑΙ, ΑΠΛΑ ΑΚΟΛΟΥΘΕΙ ΤΟΥΣ ΝΟΜΟΥΣ ΤΗΣ

αναρτήθηκε στις 18 Νοε 2017, 4:07 μ.μ. από το χρήστη ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΑΟΥ

Σχεδόν κάθε φθινόπωρο οι δρόμοι των περισσότερων πόλεων μας μετατρέπονται σε ποτάμια με τις πρώτες νεροποντές. Δυστυχώς φέτος, εν έτει 2017, οι αναμενόμενες υλικές ζημιές συνοδεύτηκαν από το θάνατο πολλών συνανθρώπων μας στη Δυτική Αττική. Ενδεχομένως οι συνθήκες να ήταν οι χειρότερες δυνατές (κορεσμός εδάφους από συνεχείς βροχοπτώσεις προηγούμενων ημερών, μεγάλη ποσότητα και ένταση υετού, πιθανώς μη συντηρημένα δίκτυα ομβρίων), ωστόσο η εικόνα ολικής καταστροφής όπως μας μεταδόθηκε από τα Μέσα δεν μπορεί να δικαιολογηθεί. 

Είναι απολύτως απαραίτητο να αναθεωρήσουμε πολλές καταστρεπτικές πρακτικές και κοντόθωρες παρεμβάσεις που προκάλεσαν και ενδέχεται να προκαλέσουν περισσότερες καταστροφές. Η χαρακτηριστικότερη αυτών αφορά στην πεπαλαιωμένη αντίληψη πως το νερό που πέφτει στην στεριά πρέπει το ταχύτερο δυνατόν να βρει το δρόμο του προς τη θάλασσα, την λίμνη ή το φράγμα. Αυτή η αντίληψη αρχικώς αφορούσε κυρίως σε υγειονομικά ζητήματα και δευτερευόντως σε αντιπλημμυρικά. Η σύγχρονη αντίληψη, όμως, αναγνωρίζει πως ο χρόνος που προσφέρει η διαδρομή του νερού μέσω των ποταμών και των ρεμάτων, μέχρι τον τελικό αποδέκτη του, όπως και το πλάτος που διατίθεται στην κοίτη και την παρόχθια ζώνη, είναι οι κρισιμότεροι παράγοντες στην αντιπλημμυρική προστασία και στην επαναφόρτιση των υπόγειων υδροφορέων.  

Η Μάνδρα είναι χτισμένη σε συμβολή χειμάρρων, ανατολικά του όρους Πατέρας, και για αυτό τον λόγο έχει σημανθεί ως τρωτή σε πλημμύρες στα Σχέδια Διαχείρισης Κινδύνων Πλημμύρας που φέτος εκπόνησε το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας, ενώ είχαν προηγηθεί το 2012 προ-Σχέδια Διαχείρισης Πλημμυρών. Στο σημείο αυτό πρέπει να τονιστεί ότι τα Σχέδια Διαχείρισης Κινδύνων Πλημμύρας είναι υποχρεωτικά για κάθε χώρα – μέλος της ΕΕ σύμφωνα με την Οδηγία 2007/60/ΕΚ. Όπως αποδεικνύεται όμως, έστω και με μια καθυστέρηση 5-10 χρόνων, η εκπόνηση σχεδίων δεν μας προστατεύει από μόνη της. Τα σχέδια αυτά πρέπει  αφενός να ελέγχονται για την πληρότητά τους και αφετέρου να εφαρμόζονται.

Εύλογα θα μπορούσε κανείς να αναρωτηθεί, γιατί δεν προχωρούν τα Σχέδια στην χώρα μας;

Αυτά τα – έστω και καθυστερημένα – Σχέδια στηρίζονται σε δεδομένα παρακολούθησης που συγκεντρώνονται συνήθως από φορείς του ευρύτερου δημοσίου και τα οποία δεδομένα είναι εξαιρετικά λίγα, αποσπασματικά χρονικά, και όταν αυτά συγκεντρώνονται, έχουν δυσανάλογα υψηλό κόστος, με αποτέλεσμα να μην αντέχει το Κράτος να τα λαμβάνει σε τακτικά χρονικά διαστήματα, όπως θα έπρεπε. Ενδεικτικά, το κόστος παρακολούθησης της οικολογικής ποιότητας του νερού ανά μονάδα, κοστίζει ακόμη στην χρεωκοπημένη Ελλάδα ποσό υπερδιπλάσιο από ότι στην Κύπρο.

Ο δεύτερος λόγος που μένουν αχρησιμοποίητα τέτοια σχέδια, αφορούν στο γεγονός πως η Δημόσια Διοίκηση δεν βρίσκεται σε θέση να αξιολογήσει ορθολογικά την κρισιμότητα τους και να τα ιεραρχήσει. Ειδικά σε ότι αφορά στους υδάτινους πόρους και στις πλημμύρες στη χώρα μας, οι προτεραιότητες της Δημόσιας Διοίκησης αφορούν στην απορροφητικότητα των κύρια κατασκευαστικών έργων και των σχετικών κονδυλίων, παρά στις ανάγκες των πολιτών. Η αιτία για αυτή την κατάσταση αφορά γενικά στην υποστελέχωση των υπηρεσιών και ειδικά, στην έλλειψη ποικιλίας ειδικοτήτων. Ειδικότερα, το νυν Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας, το πρώην Υ.ΠΕ.ΧΩ.Δ.Ε., στελεχώνεται σχεδόν αποκλειστικά, ακόμη με ειδικότητες πολυτεχνικών σχολών, γεγονός ανακόλουθο με την διεπιστημονική προσέγγιση που εφαρμόζεται διεθνώς στην σύγχρονη, ευέλικτη Δημόσια Διοίκηση.

Ακόμα και έτσι όμως, τα σχέδια αυτά με τα προτεινόμενα μέτρα αφορούν σε «διορθώσεις» καταστροφικών ανθρώπινων παρεμβάσεων, που δεν σεβάστηκαν το φυσικό περιβάλλον. Το σύνολο των ρεμάτων της Αττικής και της Θεσσαλονίκης, πλην ελάχιστων εξαιρέσεων, έχουν «μπαζωθεί» ή υπογειοποιηθεί για να εξυπηρετηθούν οι οικιστικές και μεταφορικές ανάγκες των πολιτών, ενώ για τον ίδιο λόγο εκτάσεις είχαν προηγουμένως αποψιλωθεί, καεί. Η αυθαίρετη, ή μη, και ανεξέλεγκτη δόμηση των προηγούμενων δεκαετιών πάνω ή κοντά σε κοίτες ποταμών υπό την ανοχή ή/ και την ανικανότητα της Δημόσιας Διοίκησης αποδεικνύεται σήμερα θανάσιμο σφάλμα.

Δεν πρέπει επίσης να παραγνωρίζουμε το γεγονός ότι η ένταση και η συχνότητα των ακραίων καιρικών φαινομένων έχει αυξηθεί τα τελευταία χρόνια, απόρροια πιθανόν της Κλιματικής Αλλαγής. Με αυτό το δεδομένο είναι επιτακτική η ανάγκη να γίνουν μία σειρά από απαραίτητα βήματα για να μειώσουμε τις πιθανότητες να επαναληφθεί η τραγωδία των περασμένων ημερών:
  • Να προχωρήσει η υλοποίηση των Σχεδίων Διαχείρισης Πλημμύρων, με έμφαση στην πρόληψη, στις σύγχρονες πρακτικές και λαμβάνοντας υπόψη και τις Περιβαλλοντικές συνθήκες που διαμορφώνονται πλέον με την Κλιματική αλλαγή
  • Να βελτιωθεί το Πρόγραμμα Παρακολούθησης και Συλλογής Δεδομένων ώστε να υπάρχει ενημέρωση και συνεχής ροή δεδομένων
  • Να στελεχωθούν τα αρμόδια τμήματα της Δημόσιας Διοίκησης όπως η Ειδική Γραμματεία Υδάτων του ΥΠΕΝ, με στελέχη κατάλληλα εκπαιδευμένα και Επιστήμονες διάφορων ειδικοτήτων που θα εξασφαλίσουν την διεπιστημονική προσέγγιση των ζητημάτων
  • Να αξιοποιούνται τα σχέδια και οι επιστημονικές μελέτες που πληρώνουν οι πολίτες.
  • Να δοθεί έμφαση στην αποκατάσταση/αναδάσωση/αντιπλημμυρική προστασία σε καμένες δασικές εκτάσεις, να αλλάξουν οι αγροτικές καλλιεργητικές μέθοδοι που συντελούν στην εμφάνιση των χειμάρων λάσπης, να λαμβάνουν μέτρα οι εργολάβοι κατασκευστικών έργων ώστε οι πρώτες ύλες να μην ξεφεύγουν από τα εργοτάξια κάθε φορά που βρέχει, να ληφθούν μέτρα αποσυμφόρησης των αστικών αγωγών ομβρίων υδάτων τουλάχιστον κατά τις πρώτες κρίσιμες 6-12 ώρες μετά από κάθε βροχόπτωση, οι πολεοδομικές άδειες και οι κανόνες δόμησης να λαμβάνουν υπόψη τους τα χαμηλότερα σημεία και τις αποχετευτικές δυνατότητες της περιοχής.
  • Να εξεταστεί το ενδεχόμενο επαναφοράς κομβικών ρεμάτων στην πρότερη κατάσταση, με σκοπό τη διευκόλυνση της φυσικής ροής των όμβριων υδάτων σε ανάλογες περιπτώσεις.

Απόκτηση Αποκλειστικής Α' Ανάθεσης της Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης στα ΣΔΕ

αναρτήθηκε στις 30 Αυγ 2016, 12:49 π.μ. από το χρήστη ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΑΟΥ

Στο πλαίσιο δράσεων της Ομάδας Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης και του Δ.Σ. της ΕΠΠΕ, επιτύχαμε να λάβουμε (κλάδος ΠΕ12.13 Περιβαλλοντολόγοι) για πρώτη φορά την αποκλειστική Α' ανάθεση του μαθήματος της Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης στα Σχολεία Δεύτερης Ευκαιρίας (ΣΔΕ) ως ωρομίσθιοι εκπαιδευτές. 

Έτσι απελευθερώνονται θέσεις ωρομίσθιου εκπαιδευτικού προσωπικού για τη διδασκαλία του μαθήματος της Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης στα 85 ΣΔΕ ανά την Ελλάδα που μέχρι σήμερα καλυπτόταν σε μεγάλο ποσοστό από μόνιμους αλλά και ωρομίσθιους εκπαιδευτές άλλων ειδικοτήτων όπως: ΠΕ04 (Φυσικοί, Χημικοί, Φυσιογνώστες, Βιολόγοι, Γεωλόγοι), ΠΕ12.08 (Χημικοί Μηχανικοί - Μεταλλειολόγοι), ΠΕ14.04 (Γεωπόνοι) και ΠΕ14.05 (Δασολογίας και Φυσικού Περιβάλλοντος).

Πληροφορίες σχετικά με τη λειτουργία και φιλοσοφία των ΣΔΕ μπορείτε να βρείτε εδω και εδώ
Θα ακολουθήσει ενημέρωση όταν βγει η προκήρυξη ωρομίσθιου εκπαιδευτικού προσωπικού στα ΣΔΕ, ώστε όσοι ενδιαφέρονται να υποβάλλουν έγκαιρα αίτηση για τις θέσεις αυτές.

Προτάσεις της ΕΠΠΕ για την αναβάθμιση της Εκπαίδευσης για το Περιβάλλον και την Αειφόρο Ανάπτυξη

αναρτήθηκε στις 2 Ιουν 2016, 2:22 π.μ. από το χρήστη ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΑΟΥ

Στα πλαίσια του Εθνικού και Κοινωνικού Διαλόγου για την Παιδεία, η ΕΠΠΕ κατέθεσε τις προτάσεις της για την ουσιαστική αναβάθμιση της Εκπαίδευσης για το Περιβάλλον και την Αειφόρο Ανάπτυξη με ταυτόχρονη ανάθεση της διδασκαλίας τους στους Πτυχιούχους Περιβαλλοντολόγους (http://dialogos.minedu.gov.gr/?p=2108)

Περίληψη Προτάσεων:

Με δεδομένο ότι η Περιβαλλοντική Εκπαίδευση (Π.Ε.) σήμερα, ενώ αποτελεί ανάγκη για τους πολίτες και την πολιτεία, καθώς και υποχρέωση για το κράτος, συνεχίζει να αποτελεί «καινοτομία» που παραμένει ουσιαστικά σε «πειραματικό» και όχι προκαθορισμένο πλαίσιο, με περιορισμένη διάχυση και περιορισμένο ποσοστό μαθητών στους οποίους απευθύνεται, η Ένωση Πτυχιούχων Περιβαλλοντολόγων Ελλάδας (Ε.Π.Π.Ε.) καταθέτει τις ακόλουθες Προτάσεις / Άξονες Δράσης για την αναβάθμιση της Π.Ε., με στόχο τη διαμόρφωση ενεργών, συμμετοχικών και περιβαλλοντικά συνειδητοποιημένων μαθητών – εκπαιδευομένων – πολιτών. 
  • Άξονας 1: Αναβάθμιση των Βιωματικών Δράσεων «Εκπαίδευση για το Περιβάλλον και την Αειφόρο Ανάπτυξη» σε αντικείμενο / “μάθημα” ενταγμένο στο ωρολόγιο πρόγραμμα όλων των τάξεων της Πρωτοβάθμιας και της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, στα πλαίσια του Νέου Σχολείου (Σχολείο 21ου αιώνα) 
  • Άξονας 2: Αποκλειστική Α’ ανάθεση της διδασκαλίας του νέου αυτού μαθήματος για το Περιβάλλον και την Αειφόρο Ανάπτυξη στους ΠΕ12.13 Περιβαλλοντολόγους 
  • Άξονας 3: Α’ & Β’ ανάθεση στον κλάδο ΠΕ12.13 Περιβαλλοντολόγων, μαθημάτων των θετικών Επιστημών του Γυμνασίου και Γενικού Λυκείου ανάλογα με το αντικείμενο 
  • Άξονας 4: Λειτουργία Ειδικοτήτων Πράσινων Επαγγελμάτων στα ΕΠΑΛ και ανάθεση διδασκαλίας μαθημάτων περιβαλλοντικού περιεχομένου με αποκλειστική Α’ ανάθεση στους Πτυχιούχους Περιβαλλοντολόγους 
  • Άξονας 5: Στελέχωση των Γραφείων Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης των Διευθύνσεων πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης με Πτυχιούχους Περιβαλλοντολόγους και αναβάθμιση του ρόλου τους 
  • Άξονας 6: Ανάθεση του αντικειμένου του Περιβαλλοντικού Γραμματισμού στα Σχολεία Δεύτερης Ευκαιρίας στους ΠΕ12.13 Περιβαλλοντολόγους, ως αποκλειστική ειδικότητα Α’ ανάθεσης – Β’ Ανάθεση του μαθήματος Φυσικών Επιστημών (Επιστημονικού Γραμματισμού) και Μαθηματικών στους ΠΕ12.13 Περιβαλλοντολόγους 
  • Άξονας 7: Αναβάθμιση του ρόλου των Κέντρων Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης και στελέχωσή τους με κατάλληλα καταρτισμένο επιστημονικό προσωπικό (ΠΕ12.13 Περιβαλλοντολόγους).

ΠΔ Επαγγελματικών δικαιωμάτων Περιβαλλοντολόγων

αναρτήθηκε στις 11 Μαρ 2011, 12:34 π.μ. από το χρήστη Γραμματεία ΕΠΠΕ

Το Υπουργείο Παιδείας δημοσίευσε στις 14/02/11 οκτώ σχέδια Προεδρικών Διαταγμάτων (ΠΔ) προς δημόσια διαβούλευση, με προθεσμία έως 15/03/11. Τα ΠΔ αυτά καθορίζουν τα επαγγελματικά δικαιώματα διαφόρων ειδικοτήτων, συμπεριλαμβανομένων των Περιβαλλοντολόγων , των Μηχανικών Περιβάλλοντος, των Φυσικών, Χημικών κλπ.

Στην ΕΠΠΕ παρακολουθούμε το θέμα αυτό από την έναρξη της διαδικασίας συγγραφής του (από το Συμβούλιο Ανώτατης Πανεπιστημιακής Εκπαίδευσης - ΣΑΠΕ) σε συνεργασία με το Τμήμα Περιβάλλοντος του Πανεπιστημίου Αιγαίου.

Σε πρώτη ανάγνωση του ΠΔ αυτού που δημοσιεύτηκε τώρα προς διαβούλευση, έχουμε ήδη εντοπίσει σημεία προς διόρθωση, βελτίωση και προσθήκη. Επιπρόσθετα έχουμε ήδη ενημερώσει σχετικά το Τμήμα Περιβάλλοντος, το οποίο και θα προβεί σε δικές του ενέργειες επισήμανσης σημείων προς βελτίωση του ΠΔ αυτού.

Τονίζεται ότι μέσω του εν λόγω ΠΔ τίθεται και το θέμα του επιμελητηρίου (ένταξης σε υφιστάμενο  ή ίδρυση νέου). 

Γνωμοδότηση της ΕΠΠΕ για ένα Πράσινο Σχολείο και ο ρόλος των Πτυχιούχων Περιβαλλοντολόγων σε αυτό

αναρτήθηκε στις 20 Απρ 2010, 5:44 π.μ. από το χρήστη Γραμματεία ΕΠΠΕ   [ ενημερώθηκε 3 Ιουν 2010, 2:13 π.μ. ]

Η αναμόρφωση της Εκπαίδευσης που σχεδιάζεται από το Υπουργείο Παιδείας, Δια Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων και έχει ως στόχο τη δημιουργία σχολείου που θα βοηθά τους μαθητές να αναπτύξουν την ιδιότητα του ενεργού πολίτη, να αναλαμβάνουν πρωτοβουλίες και δράσεις, να συμμετέχουν στη διαμόρφωση της γνώσης τους αξιοποιώντας τις νέες τεχνολογίες, αποτελεί μια αναγκαία και ευοίωνη πρωτοβουλία.

Η Ένωση Πτυχιούχων Περιβαλλοντολόγων Ελλάδας (ΕΠΠΕ), επαγγελματικός φορέας που εκπροσωπεί τους επιστήμονες του Περιβάλλοντος της χώρας, καθ’ ύλη αρμόδιους για τα ζητήματα της Προστασίας του Περιβάλλοντος, της Αειφορίας και της Πράσινης Ανάπτυξης, καταθέτει τις προτάσεις της, με σκοπό να συμμετάσχει στην ανοιχτή πρόσκληση για διάλογο, που απευθύνει το Υπουργείο Παιδείας Δια Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων, στο πλαίσιο της αναβάθμισης της Παιδείας στη χώρα μας.

Ο δημόσιος διάλογος, ο οποίος στηρίζεται στις προγραμματικές εξαγγελίες για τη διαμόρφωση του νέου, καινοτόμου σχολείου, λαμβάνει χώρα με φόντο την παγκόσμια περιβαλλοντική κρίση, καθώς και τα σημαντικά κοινωνικά και οικονομικά προβλήματα που απορρέουν από αυτήν. Ωστόσο είναι πλέον κοινά αποδεκτό ότι η βάση για την αντιμετώπιση μιας τέτοιας πολυδιάστατης κρίσης είναι η Παιδεία. Η διαμόρφωση πολιτών με κριτική σκέψη, διάθεση και ικανότητα ενεργού συμμετοχής στα κοινά, περιβαλλοντικά ευαισθητοποιημένους, από το τοπικό μέχρι το παγκόσμιο επίπεδο, καθώς και η απόκτηση περιβαλλοντικής συνείδησης, δεν μπορεί παρά να προέλθει από το νέο Πράσινο Σχολείο.

Σύμφωνα με τη Στρατηγική της Εκπαίδευσης για την Αειφόρο Ανάπτυξη (Ε.Α.Α.), που έχει συνυπογράψει η χώρα μας στο Vilnius (17-18/3/2005), πρέπει να ληφθούν συγκεκριμένα μέτρα προσαρμογής των υφιστάμενων προγραμμάτων Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης (Π.Ε.) και εφαρμογής της Ε.Α.Α. στο ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα. Σε αυτό το πλαίσιο εναρμόνισης με τις Ευρωπαϊκές απαιτήσεις, το Επιχειρησιακό Πρόγραμμα του Υπουργείου Παιδείας Δια Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων προβλέπει τη σύνδεση Εκπαίδευσης και Αειφόρου Ανάπτυξης, καθώς και την εφαρμογή εκπαιδευτικής πολιτικής για το Περιβάλλον. Συγκεκριμένα, προβλέπεται η διεύρυνση των εκπαιδευτικών προγραμμάτων, ιδίως στην Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση, με επιδίωξη την αναβάθμιση της Π.Ε., καθώς και ενίσχυση των προγραμμάτων ευαισθητοποίησης/ επιμόρφωσης των εκπαιδευτικών σε θέματα Αειφορίας.

Για την ουσιαστική εφαρμογή του Πράσινου Σχολείου, η ΕΠΠΕ, προτείνει:

1. Βελτίωση και επέκταση του αντικειμένου της Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης (Π.Ε.), ώστε να απευθύνεται σε όλους τους μαθητές της Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, στο πλαίσιο του Ολοήμερου Σχολείου.

2. Αναβάθμιση του ρόλου και της λειτουργίας των Κέντρων Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης (Κ.Π.Ε.).

3. Διεύρυνση της Π.Ε. έξω από τα τείχη του σχολείου, μέσω συνεργασιών με φορείς και οργανισμούς, οι οποίοι δραστηριοποιούνται και παράγουν κοινωνικό και επιστημονικό έργο, γύρω από τα ζητήματα Περιβάλλοντος και Ανάπτυξης.

4. Δημιουργία νέων ή τροποποίηση υφιστάμενων υποχρεωτικών μαθημάτων σχετικών με το Περιβάλλον στην Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση.

5. Δυνατότητα εξειδίκευσης των μαθητών των Επαγγελματικών Λυκείων (ΕΠΑ.Λ) και Επαγγελματικών Σχολών (ΕΠΑ.Σ) σε πράσινες ειδικότητες.

6. Επιμόρφωση των εκπαιδευτικών πάνω στα ζητήματα της Εκπαίδευσης για το Περιβάλλον.

7. Παραγωγή και αξιοποίηση παιδαγωγικού υλικού για το Περιβάλλον και την Εκπαίδευση για την Αειφόρο Ανάπτυξη.

8. Ένταξη της Εκπαίδευσης για το Περιβάλλον και την Αειφορία στη Δια Βίου Μάθηση.

9. Πράσινη Λειτουργία του Σχολείου


Οι Πτυχιούχοι Περιβαλλοντολόγοι επιθυμούν να συμβάλουν στην Εκπαίδευση για το Περιβάλλον μέσα από τη συμμετοχή τους στην τυπική και άτυπη εκπαίδευση, τη στελέχωση των αρμόδιων Υπουργείων, υπηρεσιών, Κέντρων Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης, οργανισμών και ιδρυμάτων με σκοπό την έμπρακτη συνεισφορά τους στην υλοποίηση του οράματος για το Πράσινο Σχολείο.

Η ΕΠΠΕ, θέτει τα μέλη της και το επιστημονικό της δυναμικό στη διαθεσιμότητα του Υπουργείου, προσβλέποντας στην ενεργό συμμετοχή τους στην υλοποίηση των όσων έχει εξαγγείλει για τη σύνδεση Εκπαίδευσης και Περιβάλλοντος.

Συνημμένη βρίσκεται αναλυτική γνωμοδότηση για την Π.Ε. της Ομάδας Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης της ΕΠΠΕ.

Γνωμοδότηση της ΕΠΠΕ για το σχέδιο νόμου «Επιτάχυνση της ανάπτυξης των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας για την αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής»

αναρτήθηκε στις 30 Ιαν 2010, 1:20 μ.μ. από το χρήστη ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΤΟΠΟΥΖΕΛΗΣ   [ ενημερώθηκε 30 Ιαν 2010, 1:26 μ.μ. ]

Η ενίσχυση και προώθηση των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας (ΑΠΕ) αποτελούν μια σημαντική πρωτοβουλία, όχι μόνο για την αντιμετώπιση της παγκόσμιας απειλής της κλιματικής αλλαγής, αλλά και για την προώθηση της πράσινης επιχειρηματικότητας, καθώς και την αειφόρο ανάπτυξη και πρόοδο της χώρας.

Στο πλαίσιο αυτό η Ένωση Πτυχιούχων Περιβαλλοντολόγων Ελλάδας (ΕΠΠΕ), επαγγελματικός φορέας που εκπροσωπεί τους επιστήμονες του περιβάλλοντος της χώρας, καθ’ ύλη αρμόδιος για τα ζητήματα της προστασίας του περιβάλλοντος και της Αειφόρου – Πράσινης Ανάπτυξης, χαιρετίζει την προσπάθεια δημιουργίας ενός σύγχρονου νομοθετικού πλαισίου για τις ΑΠΕ. Το προτεινόμενο νομοσχέδιο θα επιτρέψει την υλοποίηση των εθνικών στόχων για 20% συμμετοχή των ΑΠΕ στην ακαθάριστη τελική κατανάλωση ενέργειας και 40% στην ακαθάριστη κατανάλωση ηλεκτρικής ενέργειας. Η επίτευξη των παραπάνω στόχων συμβάλλει τόσο στην αντιμετώπιση του παγκόσμιου προβλήματος της κλιματικής αλλαγής, καθώς και στη σταδιακή απεξάρτηση από τα ορυκτά καύσιμα με τα συνεπαγόμενα γεωπολιτικά οφέλη.

Η ΕΠΠΕ, ως επιστημονικός και τεχνικός φορέας στα ζητήματα της επιστήμης του περιβάλλοντος, εκφράζει ανεπιφύλακτα ότι το παρόν σχέδιο νόμου κινείται προς την ορθή κατεύθυνση για την άρση των «γραφειοκρατικών φραγμών», που μέχρι σήμερα δυσχεραίνουν την προώθηση των έργων ΑΠΕ στην πράξη.

Ωστόσο θεωρώντας ότι τα περιβαλλοντικά προβλήματα της ελληνικής κοινωνίας δεν περιορίζονται μόνο στο ζήτημα της κλιματικής αλλαγής, επισημαίνουμε ορισμένες επιφυλάξεις σε επιμέρους σημεία του νομοσχεδίου, τα οποία θεωρούμε ότι δεν συμβαδίζουν με τις αρχές της προστασίας του περιβάλλοντος και της αειφόρου ανάπτυξης ευρύτερα.

Γενική μας θέση για όλα τα αναπτυξιακά έργα αποτελεί ότι αυτά πρέπει να υλοποιούνται, διότι προωθούν την αειφόρο ανάπτυξη της χώρας. Έτσι αποτελεί βασική μας πεποίθηση ότι πρέπει να υλοποιούνται και τα έργα που συμβάλλουν στην προστασία του περιβάλλοντος, όπως είναι τα έργα ΑΠΕ. Ωστόσο τα έργα αυτά, όπως κάθε είδους έργο, θα πρέπει να εξετάζονται ως προς τις ενδεχόμενες επιπτώσεις τους στο περιβάλλον, έτσι ώστε να λαμβάνεται πρόνοια για την πρόληψη και αντιμετώπιση των περιβαλλοντικών επιπτώσεων. Η υλοποίηση έργων θα πρέπει να περιλαμβάνει πάντοτε και ένα πλέγμα μέτρων, τα οποία αποσκοπούν στην προστασία του περιβάλλοντος.
Στο πλαίσιο αυτό θεωρούμε ότι η άρση / κατάργηση μέτρων που προστατεύουν το περιβάλλον, όπως η περιβαλλοντική αδειοδότηση, θα πρέπει να συνοδεύεται από άλλα αντίστοιχα μέτρα, τα οποία διασφαλίζουν την περιβαλλοντική προστασία κατά την κατασκευή, καθώς και τη λειτουργία των έργων ΑΠΕ.

Στο συνημμένο υπόμνημα γνωμοδότησης καταθέτουμε αναλυτικά τις παρατηρήσεις και προτάσεις μας, θεωρώντας ότι αποσκοπούν στη βελτίωση της νομοθετικής αυτής πρωτοβουλίας, επισημαίνοντας περαιτέρω μέτρα στρατηγικού χαρακτήρα, τα οποία προτείνουμε να ενταχθούν στη δημιουργία μιας ευρύτερης εθνικής στρατηγικής για τις ΑΠΕ, καθώς και την αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής.
Συνοπτικά, τα βασικά σημεία του υπομνήματος της ΕΠΠΕ είναι:

- Επισημαίνουμε κίνδυνους για τα φυσικά οικοσυστήματα, αγροτικές και δασικές περιοχές και εν γένει προστατευόμενες περιοχές, καθώς και κινδύνους για τη βιοποικιλότητα ευρύτερα. Οι κίνδυνοι αυτοί προκύπτουν από την άρση διατάξεων, όρων και περιορισμών κατά τη χωροθέτηση έργων στις περιοχές αυτές (π.χ. επιπτώσεις από τη χωροθέτηση ενός φωτοβολταϊκού ισχύος 500 KW που καταλαμβάνει έκταση 15 στρεμμάτων).

- Αξιολογούμε τη σκοπιμότητα και αναγκαιότητα της διαδικασίας περιβαλλοντικού ελέγχου, με σκοπό τον έλεγχο των επιπτώσεων και τη λειτουργική ένταξη του κάθε έργου ΑΠΕ στις περιβαλλοντικές, κοινωνικές και οικονομικές συνθήκες της ευρύτερης περιοχές χωροθέτησης του. Η κατάργηση της θα πρέπει να αποφευχθεί ή σε αντίθετη περίπτωση να αντικατασταθεί από εφάμιλλα μέτρα προστασίας του περιβάλλοντος (π.χ. περιβαλλοντική πιστοποίηση).

- Καταγράφουμε σημεία του νομοσχεδίου τα οποία αντίκεινται στους στόχους και τις υποχρεώσεις της χώρας, που προκύπτουν είτε από την Ευρωπαϊκή νομοθεσία ή/και τις διεθνείς περιβαλλοντικές συμβάσεις/διακηρύξεις που έχει προσυπογράψει και δεσμευτεί η Ελλάδα. Η καταγραφή αυτή αποσκοπεί στο να επισημάνει τα σημεία στα οποία ενδέχεται να παρακωλύσει η εφαρμογή του προτεινόμενου νομοσχεδίου στην πράξη, εξαιτίας ένδικης διαμάχης (π.χ. απόρριψη από το ΣτΕ).

- Υποστηρίζουμε την ανάγκη της εποπτείας του παραγωγικού δυναμικού των ΑΠΕ από τη Διοίκηση, προκειμένου η εθνική στρατηγική να είναι συγκροτημένη, στοχευμένη και αποτελεσματική και να μην οδηγεί μόνο σε μια απελευθερωμένη, πλην όπως ανεξέλεγκτη αγορά, που τελικά καταλήγει στην πράξη να υποβαθμίζει το περιβάλλον.

Αντιλαμβανόμαστε τα υφιστάμενα «γραφειοκρατικά» εμπόδια που υφίστανται γύρω από την υλοποίηση των έργων ΑΠΕ, καθώς και την επιτακτική ανάγκη λήψης μέτρων για την αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής. Ωστόσο η ανάγκη άμεσης δράσης, δεν θα πρέπει να γίνεται εις βάρος της προστασίας του τοπικού περιβάλλοντος. Με σκοπό την άρση των φραγμών που προκύπτουν κατά την υλοποίηση των έργων ΑΠΕ, προτείνουμε στο υπόμνημα μας συγκεκριμένα μέτρα, τόσο μείωσης του χρόνου αδειοδότησης όσο και διευκόλυνσης των υποψήφιων επενδυτών, θέματα που αποτελούν την «καρδιά» του νομοσχεδίου.


Η ΕΠΠΕ, ως επαγγελματικό όργανο των Ελλήνων Περιβαλλοντολόγων, δηλώνει την πλήρη διαθεσιμότητα των μελών της για οποιαδήποτε υποστήριξη, γνωμοδότηση, συνεργασία και γενικότερη συμβολή προς το νέο Υπουργείο Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής, η οποία αποσκοπεί στη βελτίωση αυτού ή οποιοδήποτε άλλου νομοσχεδίου που αφορά στο περιβάλλον και την αειφόρο – πράσινη ανάπτυξη ευρύτερα.

1-6 of 6